Exportluxe, deel 2: Filling Pieces

Bij Nederlandse luxe denken we al snel aan de opvallende modecreaties van Viktor & Rolf. Maar er zijn meer merken van eigen bodem die ook nog eens internationale allure hebben. De schoenen van Filling Pieces zijn namelijk niet alleen succesvol in eigen land, maar ook over de grens.

WIE: GUILLAUME PHILIBERT
WAT: SCHOENENMERK FILLING PIECES

“Tijdens mijn stage bij een interieur- en architectenbureau zo’n tien jaar geleden hielp ik voor het eerst mee aan het bouwen van een merk. Al snel wist ik dat ik mijn eigen merk wilde bouwen. Het liefst in de mode, want daar lag mijn interesse.

In die tijd zag je steeds meer hiphopartiesten die een Dior-broek droegen met Jordans van Nike. Ze combineerden dus designerlabels met streetwearmerken en het viel me op dat hiertussen een enorm gat zat qua prijs en kwaliteit. In dat middensegment zag ik een kans. Het gevoel van slagen werd groter toen ik in datzelfde jaar een paar peperdure schoenen van Dior kocht. Een rib uit mijn lijf. In het begin was ik er heel blij mee, maar al snel ontdekte ik dat het schoeisel door het stugge materiaal eigenlijk helemaal niet lekker liep.

SPAARGELD
Ik besloot daarom een handgemaakt model schoenen te ontwikkelen met een luxe uitstraling, maar zónder een prijskaartje van zeshonderd euro en mét de pasvorm van sneakers. Van ruim vierduizend euro aan spaargeld liet ik in een Chinese fabriek vijftig paar rode Low Tops maken, nog steeds het bestverkopende model. Al snel had ik de schoenen verkocht aan familie en vrienden.

De opbrengst gebruikte ik voor een nieuwe lading schoenen met als doel ze dit keer in verschillende winkels te verkopen. Ik deed dit onder de naam Filling Pieces, wat staat voor het opvullen van het gat tussen de toegankelijke streetwear en het luxe highend. Om de sneakers aan de man te brengen ging ik met een koffertje vol langs allerlei winkels. Ik kreeg 99 van de honderd keer nee te horen.

Uiteindelijk durfden een paar kleinere winkels het aan. Dit was het startpunt van Filling Pieces. Steeds meer mensen waren geïnteresseerd in het verhaal van een negentienjarige jongen die zijn eigen schoenenmerk oprichtte. Publicaties in de juiste magazines volgden, verschillende artiesten droegen de sneakers, de aandacht op social media werd groter en de aanvragen van winkels groeiden, zowel in eigen land als internationaal.

Die peperdure Diors liepen voor geen meter

Dat laatste gebeurde vooral doordat ik zelf met samples naar Parijs vertrok om ze te verkopen. Ik wilde een wereldmerk van Filling Pieces maken. Ook over de grens verkocht ik in eerste instantie in de kleinere boetieks, maar later volgden grotere ketens als Selfridges in Londen.

Inmiddels wordt Filling Pieces in zo’n 450 verkooppunten verspreid over vijftig landen verkocht. De organisatie is gegroeid naar zo’n zestig mensen en de schoenen worden handgemaakt in Portugal in plaats van in China. Vorig jaar hebben we kleding aan onze collectie toegevoegd en volgend jaar breiden we dat uit. We willen winkels openen in onder meer Amsterdam en Londen om de kleding exclusief te verkopen en onze eigen luxe experience toe te voegen.

Na tien jaar kan ik zeggen dat Filling Pieces zich heeft ontwikkeld van project naar merk. Het vult het gat tussen toegankelijke en luxemerken, al zie ik Filling Pieces ook als luxemerk. Dat komt ook doordat er tegenwoordig een verschillend beeld bestaat over wat luxe is. Voor mij zit dat in het juiste materiaal, een luxe afwerking en in de merkbeleving, niet in prijs.”