Exportluxe, deel 3: Grönefeld

Bij Nederlandse luxe denken we al snel aan de opvallende modecreaties van Viktor & Rolf. Maar er zijn meer merken van eigen bodem die ook nog eens internationale allure hebben. De horloges van Grönefeld zijn namelijk niet alleen succesvol in eigen land, maar ook over de grens.

WIE: BART GRÖNEFELD
WAT: HORLOGEMERK GRÖNEFELD

“Mijn broer Tim en ik zijn de derde generatie horlogemakers in onze familie. Mijn opa begon ooit als horlogemaker en restaurateur en bezat uiteindelijk een juwelierszaak. Mijn ouders namen die in de jaren zestig over.

Tim en ik kozen er beiden voor om in Zwitserland (waar grote horlogemerken als Rolex en Omega vandaan komen, red.) de fijne kneepjes van het vak onder de knie te krijgen. Bij het Zwitserse merk Audemars Piguet leerden we hoe je een praktisch gebruiksvoorwerp verheft tot mechanische kunst. Elf jaar geleden zetten Tim en ik vanuit onze thuishaven in het Twentse Oldenzaal Grönefeld als horlogemerk in de markt.

We hoorden van verschillende mensen dat het ongeveer tien jaar duurt om een merk op te bouwen. Een broodjeaapverhaal, dacht ik. Inmiddels kan ik dit beamen. We hadden bij de start onder meer te maken met de economische crisis. Bovendien kenden consumenten ons merk nog niet en moesten we hun vertrouwen winnen. Omdat de horloges handgemaakt worden, kunnen we maar één nieuw horloge per twee jaar uitbrengen. We moesten ons daarom aan een eigen signatuur vasthouden, omdat we niet steeds konden veranderen in design.

Jammer dat we nog niet worden nagemaakt

Hoewel het in het begin echt overleven was, zagen we zo’n vier jaar geleden een stijgende lijn. Onze marketing was geprofessionaliseerd, we vielen twee keer in de prijzen op het Grand Prix d’Horlogerie de Genève – de Oscars in de horlogerie – en werden herkenbaarder voor consumenten.

Bij luxe denk je misschien al snel aan goud en diamanten, maar dat is niet wat onze horloges luxe en exclusief maakt. Ze zijn Dutch-made en bestaan uit zo’n 250 onderdelen. Elk onderdeeltje wordt met de hand gepolijst. Door de arbeidsintensiviteit zijn de horloges niet goedkoop. Met ons instapmodel zijn we gemiddeld vijf weken fulltime bezig en deze kost dertigduizend euro. Ons duurste model heb je voor 275 duizend euro, exclusief btw. Het maken daarvan duurt een half jaar.

Groeimarkten
Inmiddels verkopen we onze horloges wereldwijd in dertien verkooppunten op drie continenten: Europa, Noord-Amerika en Azië. Europa is daar maar tien procent van, waarvan Nederland maar goed is voor zo’n vijf procent. Over de grens ligt dus onze grootste markt, met name in Noord-Amerika, Singapore en Hongkong.

Ik heb het idee dat veel Nederlanders denken dat een duur horloge pas van goede kwaliteit is als het uit Zwitserland komt. In Singapore is de markt op horlogegebied veel verder ontwikkeld. Consumenten kijken daar verder dan een naam als Rolex.

Inmiddels hebben we een luxeprobleem. De lijst met bestellingen blijft groeien en aangezien de horloges handgemaakt worden, trek je ze niet zomaar van de plank af. We hebben zeven horlogemakers in dienst en dat moeten er meer worden als we willen uitbreiden. Dat is nog niet zo gemakkelijk. Tegenwoordig zijn er nog maar weinig mensen die dit vak uitoefenen.

Het design van onze horloges is al regelmatig nagemaakt, alleen nog niet met onze naam erop. Ergens zou ik dat wel mooi vinden, omdat het aangeeft dat je succesvol bent en internationaal gewaardeerd wordt. Kijk maar naar Rolex. Dat is waarschijnlijk het meest nagemaakte horloge ter wereld.”